TINGKAH LAKU NON VERBAL

Komunikasi nonverbal adalah proses komunikasi dimana pesanan disampaikan tidak menggunakan kata-kata. Contoh komunikasi nonverbal ialah menggunakan gerak isyarat, bahasa tubuh, ekspresi wajah dan ekspresi mata, penggunaan objek seperti pakaian, potongan rambut, dan sebagainya, simbol-simbol, serta cara berbicara seperti intonasi, penekanan, suara, gaya emosi, dan gaya berbicara.

Para ahli di bidang komunikasi nonverbal biasanya menggunakan definisi "tidak menggunakan kata" dengan ketat, dan tidak menyamakan komunikasi non-verbal dengan komunikasi nonlisan. Contohnya, bahasa isyarat dan tulisan tidak dianggap sebagai komunikasi nonverbal kerana menggunakan kata, sedangkan intonasi dan gaya berbicara tergolong sebagai komunikasi nonverbal. Komunikasi nonverbal juga berbeza dengan bawah sedar, yang dapat seperti komunikasi verbal ataupun nonverbal.



Jenis-jenis komunikasi nonverbal

Komunikasi objek

Komunikasi objek yang paling umum adalah penggunaan pakaian. Orang sering dinilai dari jenis pakaian yang digunakannya, walaupun ini dianggap termasuk salah satu bentuk stereotipe. Misalnya orang sering lebih menyukai orang lain yang cara berpakaiannya menarik. Selain itu, dalam wawancara pekerjaan seseorang yang berpakaian cenderung lebih mudah mendapat pekerjaan daripada yang tidak. Contoh lain dari penggunaan komunikasi objek adalah seragam.

Sentuhan


Haptik adalah bidang yang mempelajari sentuhan sebagai komunikasi nonverbal. Sentuhan dapat termasuk: bersalaman, menggenggam tangan, berciuman, sentuhan di punggung, mengelus-elus, pukulan, dan lain-lain. Masing-masing bentuk komunikasi ini menyampaikan pesan tentang tujuan atau perasaan dari sang penyentuh. Sentuhan juga dapat menyebabkan suatu perasaan pada sang penerima sentuhan, baik positif ataupun negatif.

Kronemik

Kronemik adalah bidang yang mempelajari penggunaan waktu dalam komunikasi nonverbal. Penggunaan waktu dalam komunikasi nonverbal meliputi semua yang dianggap sesuai bagi suatu aktiviti, kebanyakan aktiviti yang dianggap patut dilakukan dalam jangka waktu tertentu, serta ketepatan waktu (punctuality).

Gerakan tubuh

Dalam komunikasi nonverbal, kinesik atau gerakan tubuh meliputi kontrak mata, ekspresi wajah, isyarat, dan sikap tubuh. Gerakan tubuh biasanya digunakan untuk menggantikan suatu kata atau frasa, misalnya mengangguk untuk mengatakan ya; untuk mengilustrasikan atau menjelaskan sesuatu; menunjukkan perasaan, misalnya memukul meja untuk menunjukkan kemarahan; untuk mengatur atau menngendalikan jalannya percakapan; atau untuk melepaskan ketegangan.

Vokalik

Vokalik atau paralanguage adalah unsur nonverbal dalam suatu ucapan, iaitu cara percakapan. Ilmu yang mempelajari hal ini disebut paralinguistik. Contohnya adalah nada percakapan, nada suara, keras atau lemahnya suara, intonasi, dan lain-lain. Selain itu, penggunaan suara-suara pengisian seperti "mm", "e", "o", "um", semasa bercakap juga tergolong unsur vokalik, dan dalam komunikasi yang baik hal-hal seperti ini harus dihindarkan.

Lingkungan

Lingkungan juga dapat digunakan untuk menyampaikan pesanan tertentu. Diantaranya adalah penggunaan ruang, jarak, temperatur, penerangan, dan warna.

Cara mengendalikan kes klien kaedah komunikasi non verbal

Sepanjang perbualan dalam sesi intervensi kemahiran mendengar merupakan asas terpenting.Ia juga merupakan prasyarat untuk menjadi seorang pekerja sosial yang baik.Selain mendengar, pekerja sosial juga membuat perhubungan melalui lisan dan juga memerhati keserasian tingkah laku non verbal klien. Kepercayaan pekerja sosial terhadap apa yang diperkatakan oleh klien akan menjadikan sesuatu sesi itu lebih bermakna.Bagaimanakah melayani tingkahlaku dapat membantu klien menyelesaikan
masalahnya.

Seseorang pekerja sosial perlu menggalakkan klien untuk berbicara dan meluahkan apa yang terbuku di dalam hatinya.Melalui cara begini klien akan lebih mudah mesra.Galakan berbicara sebenarnya merupakan gerbang ke arah penerokaan diri klien.Dengan memberikan galakan kepada klien untuk bercakap juga sebenarnya memudahkan klien untuk mengenal pasti permasalahan sebenar yang dihadapinya.Ini disebabkan melalui percakapan segala input berkaitan terpendam dalam unconscious klien akan dapat diluahkan tanpa sedar dan ini akan memudahkan pekerja sosial untuk memproses persoalan tersebut.

Beberapa skil dalam komunikasi diperlukan untuk menjadikan sesuatu sesi itu lebih berjaya.Antaranya ialah kontak mata,kualiti suara,dan bahasa badan.Seseorang pekerja sosial itu harus bijak dan seharusnya mahir untuk menggunakan skil tersebut kerana ia banyak membantu pekerja sosial dalam proses menolong klien.Kalau ditelusuri satu persatu di mana semasa bersesi pekerja sosial harus memberikan perhatian kepada sesi dan klien dengan memberikan tumpuan terhadap apa yang diperbincangkan dengan melihat klien.Bahasa yang jelas amat diperlukan agar klien dapat memahami apa yang diperkatakan oleh kaunselor serta pekerja sosial harus memerhatikan bahasa badan klien :adakah ia selaras dengan apa yang diperkatakan oleh klien tersebut. Jika terdapat bebrapa ketidakselarasan antara apa yang diperkatakan oleh klien dengan bahasa badan yang ditunjukkan pekerja sosial boleh mengkonfran klien untuk mendapatkan kepastian tentang kebenaran perkara yang diperbincangkan.

Cara mengendalikan klien yang kurang upaya kaedah non verbal

Pada dasarnya teknik dan cara yang digunakan dalam menghadapi klien kurang upaya adalah sama ,cuma dalam hal ini pekerja sosial perlu menggunakan kebijaksanaan untuk melakukan sedikit pengubahsuaian atau modifikasi agar sesi yang dijalankan dapat dimanfaatkan oleh klien tersebut.Membuat sesi dengan orang buta memerlukan pekerja sosial untuk memahami bahawa klien tidak dapat melihat segala tingkah laku kaunselor kerana klien akan lebih memberikan penekanan terhadap penekanan suara kaunselor.Berhadapan dengan orang pekak memerlukan pekerja sosial menggunakan penterjemah agar sesi yang berlangsung dapat difahami dan berjalan dengan mudah.Disamping itu pekerja sosial perlu memerhati segala non verbal yang ditunjukkan oleh klien.

Untuk menghadapi klien yang cacat anggota fizikal pekerja sosial perlu melayan mereka sepeti orang biasa dan tidak menggolongkan mereka sebagai golongan bermasalah keranan mereka adalah sama seperti orang normal dari segi pemikiran dan perasaan.Perkara yang membezakan golongan ini ketiadaan anggota fizikal yang mungkin menghalang mereka untuk melakukan pergerakan atau apa-apa urusan dengan mudah.
Dalam melayani klien,kaunselor perlu memikirkan beberapa perkara penting agar sesi yang berlangsung akan lebih berkesan.Kontak mata memainkan pernanan yang penting kerana ia banyak mempengaruhi sesi.Melalui kontak mata seseorang pekerja sosial boleh mengenal pasti sama ada klien bercakaap benar atau sebaliknya.Melalui kontak mata juga kita dapat mengenalpasti adakah klien berminat dengan sesi atau tidak.Walaubagai mana pun kontak mata ini bergantung kepada budaya kerana pekerja sosial harus memahami bahawa setiap budaya itu adalah unik.

Seterusnya pekerja sosial juga perlu memerhatikan dan menanggap nada atau kualiti suara yang dikeluarkan oleh klien .Kualiti Suara juga bermaksud tekanan suara yang tinggi dan rendah. pekerja sosial dapat mengagak tahap keseriusan masalah yang dihadapi klien berdasarkan tahap kualiti suara yang diujarkan.


Sumber rujukan:
http://teddykw1.wordpress.com/2008
http://id.wikipedia.org/wiki/Komunikasi_nonverbal
Basic advising and counseling (DR Mansor Abu Talib ,UPM

Thursday, August 27, 2009

0 Comments:

 
SOCIAL WORK TERRITORY - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger