Kerja sosial kumpulan dan individu (perancangan kewangan)

SITUASI KEADAAN : MASALAH KEWANGAN BAGI ISI RUMAH YANG BERPENDAPATAN RM3000.00, MENETAP DI KUALA LUMPUR, 2 ORANG ANAK DAN BERSEKOLAH RENDAH DAN TADIKA.

Keperluan asas meliputi 55% daripada jumlah pendapatan, hiburan dan simpanan / pelaburan meliputi 10% daripada jumlah pendapatan yang diperolehi setiap bulan. Pendidikan pula meliputi 13% manakala kecemasan meliputi 12% daripada jumlah pendapatan yang diperolehi daripada setiap bulan.
Tips adalah satu panduan untuk masyarakat yang tinggal di sekitar Lembah Klang yang ingin membuat peberlanjaan dan simpanan bagi satu keluarga yang mempunyai anak antara 2 – 3 orang.
Pelaburan dari segi simpanan kewangan dalam tabung adalah sangat penting bagi mengelakan daripada berlaku sesuatu diluar jangkaan kita sendiri.
Oleh itu, setiap individu perlu mangambil inisiatif untuk membuat perancangan kewangan untuk diri sendiri dan juga keluarga.

PERANCANGAN KEWANGAN EKONOMI ISI RUMAH

Keperluan asas 55 % : meliputi bil RM200, sewa RM400,makan dan minum RM400, Kereta RM400(kereta sederhana) dan peralatan rumah RM250.

Hiburan 10% : meliputi bersantai dan berkelah sebanyak RM300.

Simpanan / pelaburan 10% : ASB, Insurans dan simpanan dalam akaun Tabung Haji sebanyak RM300.

Pendidikan 13% : sekolah , tambang bas sekolah,yuran persekolahan,peralatan sekolah seperti buku dan lain-lain sebanyak RM400.

Kecemasan 12% : meliputi tanggungan kepada ibubapa, kereta rosak, kesihatan sebanyak RM350

sumber rujukan : financial planing in global marketing (Benjamin Chan UPM)

Tuesday, August 4, 2009

0 Comments:

 
SOCIAL WORK TERRITORY - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger