CABARAN KEBAJIKAN SOSIAL HARI INI DAN MASA DEPAN



Kebajikan membawa istilah yang luas akan pengertiannya, konsep kebajikan social meliputi dan merangkumi maksud kerja yang baik, tidak terhad kepada sesuatu kerja sahaja. Zastrow (2000) mendefinisikan bahawa kebajikan sebagai “ usaha untuk merubah atau meningkatkan keadaan sejahtera, baik dari segi fizikal, mental dan sosial ”. Isu dalam kebajikan sosial merupakan agenda utama yang masih membelenggu kehidupan sebahagian masyarakat di kebanyakan Negara menbangun dan mundur. Konsep kebajikan social berkait rapat dengan system institusi sosial dalam masyarakat

Antara cabaran yang dipertahan oleh institusi kebajikan sosial terhadap halangan yang dihadapi untuk hari ini dan masa hadapan ialah dari segi masalah globalisasi. Perkataan globalisasi dirujuk kepada fundamental, skala besar, pantas dan sangat kompleks dalam perubahan sosial. Sesetengah berpendapat globalisasi adalah proses di mana politik, sosial, ekonomi dan budaya meningkat seiring dengan pembesaran skala globalisasi.

Selain itu, cabaran yang dihadapi dalam kebajikan social ini dari aspek masalah sosial masyarakat yang melanda hari ini. Masalah sosial sekian hari semakin mencabar untuk di perbaiki. Masyarakat kerap didedahkan kepada pelbagai masalah sosial dalam kehidupan harian yang melibatkan semua lapisan masyarakat. Masalah-masalah sosial seperti kes penderaan, lari dari rumah, penagihan dadah, sumbang mahram, keganasan rumahtangga, pelakuan devian di kalangan remaja, pelacuran, perceraian dan sebagainya. Setiap permasalahan sosial yang berlaku akan memberikan kesan negatif serta menjejaskan bebanan kos sosial yang tinggi, Justeru itu, adalah wajar dilihat bahawa cabaran yang dihadappi oleh kebajikan sosial mengatasi isu-isu yang melanda hari ini dan pada masa akan datang. Kita tidak mengetahui sejauh mana masalah social akan timbul pada masa hadapan. Oleh itu, sebagai pekerja sosial yang professional perlukan aktif dalam melibatkan diri dalam isu-isu yang melanda.

Cabaran yang dihadapi dari aspek politik, Lazimnya, aktiviti mengenal pasti isu, keperluan atau masalah sosial yang wujud. Masa dan mengambil proses intervensi yang terhad untuk mengenal pasti isu atau masalah sosial yang berlaku yang berlaku. Ini menyebabkan keputusan yang dibuat dengan segera. Masa yang terhad untuk mengenal pasti masalah yang berlaku menyebabkan isu dan masalah social tersebut cenderung untuk disilap tafsir atau kurang difahami. Ini seterusnya menyebabkan program,strategik dan aktiviti pencelahan yang “salah” , kuraang atau tidak berkesan untuk bertindak balas dengan masalah dirancang. Keadaan ini menyebabkan kegagalan dasar yang dibentuk untuk mengatasi masalah yang wujud akibat daripada salah tafsir dalam dasar-dasar yang dibuat.

Ekonomi adalah salah satu cabaran yang dihadapi dalam kebajikan social pada hari ini. Ekonomi adalah aspek yang penting dalam membentuk sesebuah Negara dan masyarakat yang dapat memenuhi keperluan hidup. Jika sesebuah Negara mempunyai kadar ekonomi yang lembap, ini akan member kesan negatif kepada masyarakat serta pembangunan Negara. Masalah yang biasa dihadapi dalam kebajikan adalah peruntukkan kewangan untuk kebajikan sosial dalam membantu masyarakat yang miskin dan daif. Kelembapan ekonomi telah memjejaskan fungsi dan tujuan pekerja sosial untuk memberi bantuan kepada meraka yang perlukan pertolongan.

Masalah Kemiskinan mutlak di Negara membangun,Kemiskinan mutlak di negara dunia ketiga berlaku seiring dengan masalah-masalah ketidakseimbnagan dalam keadaan tempat tinggal, peluang mendapat pekerjaan, ketersediaan perkhidmatan dan sumber-sumber sosial yang lain. Walaupun kemajuan sains dan teknologi telah memperbaiki sedikit sebanyak permasalahan di atas, namun masih ramai penduduk dunia yang masih dibelenggu dalam perangkap kemiskinan akibat daripada perubahan ekonomi dan sosial, pertumbuhan penduduk, perbandaran dan kemusnahan dalam sistem bantuan dan sistem cukup hidup tradisional.

Sebagai sebuah institusi sosial yang proaktif, kebajikan sosial seharusnya sentiasa memantau keadaan sosial yang berisiko untuk menjadi masalah sosial. ini boleh dilakukan dengan cara menganjur, mencelah dan mencegah indicator- indicator sosial berisiko yang boleh meletakkan masyarakat dalam keadaan yang merbahaya. Hal ini mampu mengahapuskan masalah yang timbul dan dapat menangani masalah dengan lebih efektif.

Secara keseluruhan dapat dilihat bahawa, terdapat banyak halangan serta cabaran yang perlu dilalui oleh pekerja sosial untuk menyelesaikan masalah masyarakat sekarang serta kankangan daripada beberapa pihak.

Sumber:
http://www.jkm.gov.my
http://www.adk.gov.my
http://pkukmweb.ukm.my
http://socialworkprn.com

Monday, August 31, 2009

0 Comments:

 
SOCIAL WORK TERRITORY - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger