TASK CENTERED MODEL

Tujuan model task centered ialah untuk meningkatkan kefungsian sosial klien dalam sesuatu intervensi yang di lakukan sebagai satu tahap untuk proses membantu klien menyelasaikan masalah. Pendekatan model ini memberi tumpuan kepada individu, pasangan, keluarga dan kumpulan kecil untuk di adaptasikan dalam kerja kebajikan bersama klien. Ini kerana, sesuatu masalah yang di hadapi oleh klien, pekerja sosial perlu mengaturkan beberapa langkah untuk menyelesaikan masalah yang ada.

Dalam membincangkan sesuatu praktis atau amalan dalam bidang kerja sosial, pekerja sosial dan para saintis akan merujuk praktis tersebut dengan beberapa model dan teori yang berkaitan. Model-model ini amat penting sebagai garis panduan dalam menyusun strategi dan aktiviti dalam proses intervensi pekerja sosial dengan klien.
Model ‘task centered adalah untuk menyelesaikan masalah psikososial yang spesifik di peringkat individu,keluarga dan kumpulan. Ia merupakan model ‘short term’ dan mempunyai had masa tertentu. Ini untuk membantu klien menyelesaikan masalah yang tertentu dalam jangka masa yang di tetapkan bersama klien .

Ini kerana, pendekatan dalam ‘short term’ lebih tertumpu kepada masalah klien yang boleh di selesaikan dengan pantas seperti konflik dan juga kekeliru untuk mengenal pasti masalah klien yang sebenar. Pekerja sosial dan klien sama-sama mencapai persetujuan di atas masalah melakukan rawatan yang telah dipersetujui. Ini bermaksud, pekerja sosial perlu membimbing klien untuk membuat keputusan dan membantu klien mencapai satu tahap penyelesaian masalah yang ingin di capai oleh klien. Rawatan ini lebih tertumpu kepada task centered iaitu lebih menumpukan masalah klien yang sebenar.

Dalam model ‘task centered’ terdapat beberapa prasyarat yang perlu ikuti oleh pekerja sosial ketika mengambil klien dalam proses intervensi . Pekerja sosial perlu mempunyai sifat seperti kejujuran dan keikhlasan dalam mengendalikan sesuatu bersama klien. Imi kerana, klien telah memberi sepenuh kepercayaan kepada pekerja sosial untuk menyelsaikan masalah yang dihadapi.Pekerja sosial menerima seseorang klien tanpa syarat, ini bermaksud bahawa pekerja sosial tidak boleh memilih kasih terhadap klien yang diperolehi. Pekerja sosial perlu mempunyai sifat ‘empati’ terhadap klien tersebut.ini kerana, memudahkan proses intervensi bersam klien.

Sunday, October 11, 2009

0 Comments:

 
SOCIAL WORK TERRITORY - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger