Pincus - Minahan



Model konseptual Pincus – Minahan menjelaskan bahawa terdapat empat asas yang terdapat sistem dalam kerja sosial dalam teori pincus-minahan, iaitu sistem agen perubahan,sistem klien, matlamat sistem dan juga tindak balas terhadap sistem tersebut. Dalam teori ini, Pincus – Minahan telah menekan bahawa agen kepada penyelesaian masalah adalah sangat penting bagi membantu klien mengatasi masalah yang dihadapi dari pelbagai aspek. Lazimnya, dalam satu masalah yang timbul pekerja sosial dan klien perlu mencapai target sistem dan tindak balas dari sistem tersebut yang diperlukan dalam proses intervensi ini bersama pekerja sosial. Dalam proses intervensi ini dilakukan, klien dibimbing oleh pekerja sosial dengan cara membincangkan masalah yang dihadapi.

Dalam sesuatu invtervensi yang dilakukan , perlukan mencapai target. Dalam kes yang dilakukan oleh pekerja sosial bersama dengan klien, pekerja sosial perlu mengambil beberapa tindakan sebelum membuat beberapa intervensi. Pekerja social perlu mengenali klien dengan cara bertujuan menyelesaikan masalah klien. Pekerja sosial juga perlukan mempunyai beberapa matlamat dalam membantu klien ini.

Selepas selesai dalam target sistem tersebut, perlu mancapai dalam tindak balas sistem tersebut. Dalam sistem ini, pekerja sosial perlu mengambil beberapa inisiatif untuk mengatur matlamat dan strategik bersama klien. Dalam membuat intervansi tersebut, pekerja sosial perlu mendapatkan respon daripada klien semasa intervensi dijalankan. Hal ini untuk memudahkan klien membaut keputusan yang bijak.




Monday, September 28, 2009

0 Comments:

 
SOCIAL WORK TERRITORY - Wordpress Themes is proudly powered by WordPress and themed by Mukkamu Templates Novo Blogger